Fűszer és Lélek

Valóra vált csokoládé illatú álom

Fabric csokoládéImádok sikertörténeteket írni és olvasni is. Az írás mindig izgalmas, mert mit szóltok majd hozzá ti, szeretitek-e, ihletet ad-e,feltölt-e benneteket. Az olvasás pedig mindig élmény. Vannak olyan történetek, amik hetekig elkísérnek, sokszor eszembe jutnak napközben, és mindig örömmel gondolok vissza a történetre. Már kedvenc sikertörténetféléim is vannak, az egyik, amikor közösség formálódik az addig idegen emberekből, és együtt érnek el valamit, a másik pedig amikor valaki kényszer-, vagy egy kényszerítő álom hatására abbahagyja amit addig csinált és valami újba kezd, ahol kiteljesedik, és boldog lesz. Szó is van rá, a career change, magyarul karrier váltás. Ez a mai poszt is erről szól.
Szeleczky-Takács Viktória és Szeleczky Ádám története, akik mindketten a médiában dolgoztak, de Viki úgy érezte, ez számára kényszerpálya. Eredetileg dokorsulit végzett, és muszáj volt valami olyat alkotnia, amit kézbe is lehet venni, nem csak elolvasni, vagy megnézni. Akkoriban Viki egy gyerekműsort forgatott, így került egy csokiműhelybe, és akkor egyszer csak beugrott neki, hogy ez a kreatív dolog, ami hiányzik az életéből a csokoládé lesz. De nem csak egy átlagos csoki, hanem a legkiválóbb minőségű, ami nem csak finom, de gyönyörű is. És megcsinálta. Jobban mondva, megcsinálták ketten a férjével. 

Ebből az álomból született a Fabric csokoládé, ami pár hete elnyerte az Academy of Chocolate 2015-ös versenyén a “legjobb ízesítésű étcsokoládé” kategóriájában a bronzérmet a kakaóbabos tuile csokoládéjával.
Idén minden eddiginél többen neveztek a versenybe, így az 500 termék értékeklése öt napon át zajlott. A zsűri elnöke a világszinten is elismert borász, Charles Metcalfe volt, de csokoládészakértők, cukrászok és szakújságírók is helyet kaptak a szakmai zsűriben. Ennek kapcsán a Fabric csokoládé manufaktúra megálmodójával és egyben csokoládémesterével, Szeleczky-Takács Viktóriával beszélgettem.
Hajrá tehetség, hajrá szorgalom! 

Mikor indult a vállalkozás?

2012-ben indultunk, de előtte 2 évig készültünk rá. Tanultunk és rengeteget kísérletezgettünk, kóstoltunk. Mindent meg szerettünk volna érteni a csokoládéról, mert csak azt éreztük, hogy nagyon érdekes és izgalmas alapanyag, viszont nem tudtunk a termeléssel, gyártással kapcsolatban semmit. A csomagoláson lévő feliratok szabályaitól, a gyártási, üzemi szabályokon át mindent a nulláról kellett megtanulnunk. Teljesen más világból jöttünk, nagyon kemény volt lassan mindent megtanulni és bizony belefutottunk pár olyan hibába is, amit rutinos, étellel-itallal foglalkozó cégek valószínűleg alapból ismernek és kezelni tudnak. És mindezt úgy, hogy közben dolgoztunk, mert ugye élni is kell valamiből. Aztán 2012-ben fejeztem be minden egyéb munkámat és kezdtem csak a csokizással foglalkozni és indultunk el a hazai piacon. A klasszikus “jónapotkívánok, kézműves csokisok vagyunk, tessék megkóstolni”-szöveggel jártuk a boltokat és persze minden huszadikban voltak hajlandóak rendelni tőlünk párat, mert akkoriban havi 200%-al nőtt a kézműves csokis felhozatal. De szerencsére ez az időszak is elmúlt, már minket keresnek, nem mi keresünk viszonteladókat és a kézműves csokis “boom” is lecsengett.     

csoki fabric2Hány tábla csokit készítetetek egy év alatt?

Főszezonban ezer fölött gyártunk havonta, de gyakorlatilag augusztustól május végéig folyamatosan gyártunk. Szerencsére évről-évre egyre többet. Ha ezt lebontjuk havi 20 munkanapra, akkor jól látni, hogy főszezonban 70-80 tábla készül naponta, ami elég kemény egy olyan maunfaktúrában, ahol én csinálok minden csokit kézzel. Karácsonyra jól ki is fáradunk mindig. De ez talán a legfontosabb, hogy ezek a csokik tényleg minden lépésnél a kezemben vannak, ennél nincs kézművesebb gyártás. És ha ez limitálja a kapacitásunkat, akkor limitálja. Rengeteg kézműves termék kering a piacon, ami csak annyiban kézműves, hogy kézzel töltik fel a nyersanyagot a gyártósoron a tartályokba, ezt mi semmiképp se szeretnénk. Lesz valahol egy felső határ, amin túl nem fogunk mennyiséget vállalni, mert elvész az a fajta személyes kapcsolat köztünk és a vevők között. Egyébként viszonylag korán, úgy 2012 végén már jött egy ajánlat egy nagyobb bevásárlóközponttól, hogy feltennének bennünket a polcokra, de pont ezért nem vállaltuk. Makacsok vagyunk, de eddig bejött. 

Ki a nemzetközi példakép, és miért?
MastBrothers_CookingLightNagyon tetszik, amit az amerikai testvérpár, a Mast brothers csinál. Ők azok, akik a designt és a gasztronómiát tökéletes összhangban kezelik. Fantasztikusan szép, letisztult és felsimerhető a csomagolásuk. Mindent ők maguk készítenek (beleértve a kakaóbab feldolgozását is), olyannyira, hogy vettek egy régi nyomdagépet és saját maguk nyomtatják a papírt, amibe csomagolják a táblákat.  Na ez az irány elég vonzó nekünk, akik minden egyes táblára egyesével ragasztgatjuk a fekete kövecskét az “o” betű közepébe.

Mikor teljesülne be teljesen az álmotok?

Az igazi álom, hogy ugyanolyan lelkesedéssel és örömmel csináljuk továbbra is a csokit…egészen a nyugdíjig és csak ebből éljünk mindketten. De egyfajta álom volt még az AOC díj is, és ez már megvan. Ádám nagyon szeretne egyszer egy Fabric csokizót, ahol a mi világunk, a mi ízeink minden formában megjelennének a fagyitól, a kávéig. Szóval van még perspektíva…

Melyik a kedvenc kakaófajtátok, és miért?

Nagyon szeretek a madagaszkári Millot ültetvényről érkező criollo kakaóbabból készült csokoládéval dolgozni. Igazán karakteres és izgalmas. Egyszerre érezni benne gyümölcsös jegyeket de néhol megjelennek benne mandulára, dióra, csonthéjasokra jellemző ízek. Nekem nagyon fontos, hogy miként viselkedik a csokialapanyag, mert ez határozza meg, hogy mivel kombináljuk a tábláknál. A criollo ezért az egyik kedvencem, rengeteg lehetőség rejlik benne.

Mik a terveitek a jövőre nézve?

Újabb formák, újabb ültetvények és ízek megtalálása. És továbbra is nagyon izgat bennünket a csokoládé és a design egységként való kezelése. Az első pillanattól azt szeretnénk, hogy a csokijaink ránézésre felismerhetőek legyenek, tehát legyen egyfajta vizuális élmény is egy Fabric csokit enni. Ezen a vonalon megyünk tovább és bővítjük a palettát.

csoki fabric6Pár szót mondanál a különleges csipke dizájnról.

A csipke egy nagyon szeszélyes anyag. Tud szépséges és végtelenül ízléstelen is lenni. Attól függ, hogyan nyúlunk hozzá, milyen környezetbe helyezzük. Nem sokan díjazták az ötletet, amikor egyáltalán felmerült. De makacsok vagyunk és ha fejünkben összeáll valami, akkor véghezvisszük. Szeretjük nagyon, de most már gondolkodunk más textúrában is. Most leginkább a papír, mint anyag izgat nagyon. Legalább annyi lehetőség van benne, mint a csipkében.

Honnan jött a Fabric név ötlet?

Nem akartuk hogy a csoki, vagy a csipke szó benne legyen, így a kiindulópont maga a textúra volt. Ádám fejéből pattant ki a Fabric, de már tényleg nem tudom, hogy pontosan mikor. A szó maga számomra kicsit kézműves hangulatú, de érdekes, hogy első visszajelzésként például Németországból azt kaptuk, hogy ott nem cseng túl jól ez a név, majd végül oda szállítunk a legtöbbet a külföldi megrendelések közül. Felülírtuk ;)!

Mi a jövője a csokoládénak (itt a tömegcsokira is gondolok) ha valóban drasztikusan csökkenni fog a kakaóbab termelés?

Mi csak ültetvény és terműhely szelektált alapanyagból készítjük a tábláinkat, tehát már most is a drágább, prémium alapanyagokat használunk. Ez inkább tényleg a tömegcsokikat érintheti jobban. Ezek már most is tele vannak nyomva mindenféle ízfokozóval és szinezékkel, aromával, így majd a drágább kakaóbabok csak mégtöbb helyettesítő szert hoznak. A kérdés az, hogy meddig hívhatják ezeket hivatalosan csokinak.csoki fabric1

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!